هنر مکرمه بافی چیست ؟

Sunday، ۲ Aazar ۱۳۹۹

مکرمه بافی چیست ؟

این هنر که بسیار زیبا و هم کاره است می تواند تاثیر فوق العاده ای  در زیبایی خانه داشته باشد. مکرمه بافی نوعی بافت است که از فن گره زدن های متنوع استفاده می شود. تاریخچه مکرمه بافی  در گذشته به استفاده آن در میان ملوانان قایق و کشتی برمی گردد.

تاریخچه مکرومه بافی

مکرمه از ریشه انگلیسی”MACRAME  ” و به عربی “مقرمه” می آید. که در فارسی به اشتباه مکرومه نیز گفته می باشد. اما اصل آن مَکرَمه بافی می باشد. گره های اصلی مکرمه گره های مربعی هستند.مکرمه بافی در دوره های مختلفی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اما بیشترین دوره دوره ای بوده است که سبک دکوراسیون داخلی بوهو رایج بوده است و مردم دورتادور خانه را شلوغ و پراز تزئین دکور می کردند. این دوره به دهه 1970 برمی گردد.

اما محبوبیت مکرمه بافی به صد ها سال پیش از محبوبیت آن در دهه 1970 برمیگردد. زمانی که در قرن 13 میلادی بافندگان عربی را آن را اشاعه داند. ملکه ماری در قرن هفدهم در انگلستان آن را به سرتاسر دنیا معرفی کرد.  سپس تکنیک بافندگی مکرمه بافی در دوره ملکه ویکتوریا بار دیگر با طرح های ظریف و در هم تنیده روی پارچه های لطیف مورد استفاده قرار گرفت زنده شد. این زمان درست 100 سال قبل از اینکه در دهه هفتاد دوباره پدیدار شود بوده است.

و حالا دوباره زمان به عقب برگشته است و به لطف هنرمندان و سازندگانی خلاق محبوبیت بیش از پیش پیدا کرده است. همانطور که علاقه به جزئیات سبک بوهو و اکلکتیک دوباره افزایش پیدا کرده است، مکرمه بافی نیز دوباره پا میدان گذاشته است

مکرمه بافی در دکوراسیون داخلی

همانطور که گفتیم منشا مکرمه بافی به کاربرد آن میان ملوانان اشاره کردیم. این ما را را یاد سبک ساحل می اندازد. سبک هایی که در آن المان ها و عناصر دکوراتیو دریایی زیاد به چشم می خورد. به جز سبک ساحلی ، سبک مدیترانه ای ، سبک اسکاندیناوی ، سبک استوایی ، سبک بوهمین نیز به خوبی با اجرای دکوراتیو مکرومه هماهنگ می شوند. همچنین به دلیل ویژگی بافتنی که دارد در دکوراسیون فصل پاییز و زمستان بسیار طرفدار دارد.


این هنر دست که با گره های متنوعی که به هم زده می شود خلق می شود. انواع طرح ها و الگوهای خلاقانه می توانند با توجه به فرم و کاربردی که دارد از گره های به هم بافته شده حاصل شود. این هنر زیبا دیگر شبیه به هنر مکرمه بافی مادربزرگ ها فرق دارد و با رویکردی جدید و مدرن وارد خانه ها شده است. طرح ها و الگوهایی که می توانند برای مصارف مختلف به کار روند.

مکرمه بافی صرفا به رنگ سفید و یا شیری توسط دست ساخته نمی شود. مکرمه بافی می تواند با ترکیب رنگ های مختلف آثار رنگارنگ و فوق العاده ای خلق کند. همین امر باعث می شودکه به خوبی بتواند با رنگ دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف ست شود.

در زیر بعضی از کاربردهای هنر مکرمه را میبینید: